Rabu, 24 Ogos 2011

Biskut Cornflakes & Bijan Hitam


Biskut seterusnya untuk malam ini, nak kongsi dengan kekawan semua , biskut ni nampak tak cantik tapi sedap. Gabungan cornflakes dan bijan hitam ni membuat biskut ini ada rasa tersendiri. Kalau nak tau cuba buat. Disebabkan dah tengah malam sgt ni, ringkaskan cerita akak jumpa dalam blog kekawan , tak boleh nak ingat namanya nanti akak semak balik ya.. Apapun akak kena updatekan apa yang ada dulu untuk rujukan akan datang...



Bahan-bahan :

250 gram butter
200 gram gula castor ( kurangkan ke 170 gram )
1 biji telor
375 gram tepung gandum ( ganti tepung ros)
1 st baking powder
1 st vanilla
40 gram bijan hitam ( sangai dulu)
150 gram cornflakes (ramas2 )

Cara membuat:
1. Putar butter dan gula castor hingga kembang.
2. Masukkan telur dan putar sebati. Masukkan vanilla.
3. Ayak tepung dan baking powder. Masukkan ke dalam bahan di atas.
4. Gaul rata dan masukkan bijan hitam dan cornflakes yang sudah diramas. Gaul sebati.
5. bentukkan adunan dan bakar dalam masa 15-20 minit dengan suhu 170.
6. Boleh juga diterap tapi kena biarkan doh dahulu selama 20 minit.

Ini salah satu biskut yang paling cepat disiapkan tetapi sedap.. Kalau hendak diterap dengan acuan, rehatkan doh selama 20 minit dan torak. Akak hanya menggunakan garpu dan tekan seperti membuat choc chip.. okeh mata dah ngantuk sgt ...jumpa lagi ...

3 ulasan:

  1. Assalam kak Nor,
    wah memang kebetulan betul lah kita pun dah buat kukis ni!!!..nampak gaya tahun ni selera kita sama ya..hehe..memang sedap kukis ni lemak2 bijan & cornflakes tu..

    BalasPadam
  2. Waalaikumsallam Ayu,

    ye ke..memang kebetulan ek...nanti ayu share ya resepi ni..memang sedap lemak2 gitu...

    BalasPadam