Selasa, 2 Mac 2010

Senangnya nak bungkus Nasi Goreng Pattaya....

Salam kepada semua pengunjung & follower ..terimakasih atas kesudian singgah di sini....



Nasi goreng di dalam telur dadar

Entry kali ni saja nak berkongsi cara & langkah untuk membuat nasi pattaya..atau nasi goreng berbungkus telur...Langkah yang ditunjukkan tidak bermula dari nasi goreng..apa2 versi nasi goreng boleh dibungkus walaupun kebiasaannya di kedai makan menyediakan nasi goreng style cina untuk dibungkus..Sudah tentu resepi nasi goreng ni mudah diperolehi dan senang disediakn ..hanya langkah nak membungkusnya dengan telur hingga boleh dipanggil nasi pattaya satu masalah juga kalau kita tidak tahu caranya..dulu memang tak tahu..hanya tahu makan di kedai..sekarang ni dah tahu tekniknya, masak je kat rumah bila2 teringin..walaupun rasa malas juga nak buat tapi bila kenang2kan kalau makan dikedai dahlah $$$$$ keluar banyak, kena pulak bersiap ambil masa nak keluar..masak je lah di rumah untuk anak2 ...jimat juge $$$$$$$.. hanya tenaga keluar sikit...okeh jum sama-sama kita tengok..lepas tengok ...jum cuba !
Bahan-bahan:
I pinggan nasi goreng
2 biji telur A
1 camt serbuk lada sulah
1/2 camt garam halus
1 camb minyak masak





Langkah - langkah membungkus nasi goreng:


  1. Pecahkan telur, bubuh lada sulah dan garam. Pukul.
  2. Panaskan minyak dalam kuali besar dan masukkan telur tadi dan lenggangkan sehingga menjadi bulatan yang nipis. padamkan api. Jangan diangkat, biar di dalam kuali.
  3. Masukkan nasi goreng ke dalam telur itu.
  4. Lipatkan keliling nasi tadi dengan lebihan telur di kelilingnya seperti dalam gambar.
  5. Selepas itu, tangkupkan pinggan makan di atas bungkusan telur tadi.
  6. langkah seterusnya, letakkan tapak tangan kanan di atas pinggan, dan tangan kiri memegang telinga kuali.
  7. Terbalikkan kuali yang berisi pinggan seperti di bawah.




Tangkupkan pinggan makan di atas bungkusan nasi di dalam kuali






Nasi Goreng Pattaya


Dah siap untuk dimakan. Jangan lupa picitkan sos cili di atas bungkusan nasi goreng ini. Tak sempat nak ambik gambar ...terus kena ngap dek anak bujangku.. Syaratku semalam kalau nak makan nasi pattaya ni kena mop dulu lantai dapur dan ruang tamu...selamat satu tugasan ku. Kadangkala kena keluar peraturan macam ni..anak demand , ibu pun demand..hehheee...elok juga macam ni...secara tak langsung mengajar anak2 bertanggungjawab....ok jumpe kita di lain hari...jumpa lagi byeeeeee......

1 ulasan: