Jumaat, 26 November 2010

IKAN KACANG BERKICAP

Assalamualaikum & Salam Sejahtera
ikan kacang berkicap
Akak suka makan segala jenis kacang tapi isi umah tak suka makan. Nak masak untuk makan sorang tak berbaloi...apa lagi masaklah ikan berkacang ..2 dalam 1..sape tak nak makan kacang tinggalkan je..memang akak boleh habiskan semua kacang 2 tu... sebelum terus cite ikan berkacang ni...akak nak cite sikit kat sini tentang blog kak ni..Sebenarnya akak ada satu lagi blog satunostalgia cite2 lain dari masak2 ni...dan dah lama berabuk..tadi akak masuk tengok terkejut dan tergelak lah pulak...sebab geng2 memasak ni dah termasuk ke blog satu nostalgia tu dan tinggal jejak lagi...Pada DrInahar Ali, Hana,Yat Maria dan Anim mungkin dah tersilap masuk....ini pun atas kecuaian akak kut.. Apapun pada rakan2 semua terimakasih kerana ingat nak bertanya khabar walaupun tersesat tapi masih boleh dijejakikan....terimakasih banyak2 pada rakan2 semua yang sentiasa dalam ingatan ! Sambung balik cite ikan kacang berkicap ni..simple je... dan cincai punya masak ni... tapi jangan bubuh air..tekstur akan berubah kalau bubuh air...pening2 nak masak apa..masak ni je ..sodapppp..

Bahan-bahan :
4 ekor ikan selar papan
6 ulas bawang merah
6 ulas cili merah
4 batang kacang panjang
1 labu bawang besar
2 keping asam
garam
kunyit
minyak
Langkah-langkah memasak :
  • Goreng ikan dengan kunyit garam. Ketepikan
  • Tumbuk cili api dan bawang merah
  • Panaskan minyak dan tumis bahan yang ditumbuk. Goreng hingga wangi.
  • Masukkan garam halus, asam keping dan kacang panjang. Goreng sekejap.
  • Masukkan kicap manis pekat.
  • Masukkan ikan yang telah digoreng tadi. Gaul rata.
  • Akhir sekali masukkan bawang besar yang dibelah lapan.
  • Kacau sebentar dan angkat.
  • Hidang dengan nasi panas.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catat Ulasan