Rabu, 7 Julai 2010

KEK LABU

ASSALAMUALAIKUM
Malam tadi nekad nak buat kek labu ni..perancangan awal nak buat pai labu tapi dah malas tahap gaban ni buat je lah yang senang sikit ....selepas akak skodeng kat umah Mat Gebu..dapat resepi kek labu ni..Rasanya kalau Mat tengok pun dia mesti gelak ni...potong pagi tadi..ni bukan kek ni bingka labu ni..Tengok teksturnya tu, macam kuih bakar je..Apapun geng2 keje cakap sedap..sedap...mau kata tak sedap ..mogok akak nak bagi makan free lagi hihihiii...Agaknya mungkin tak jadi macam kek Mat tu, sebab pandai2 ubahsuai .Akak tambah sukatan labu tu sebab sayang punya pasal..dah berubahlah sukatan sebenar kek tu ...sesiapa yang nak tengok resepi asal kek ni jenguk sini
Antara resepi kek yang senang je nak buat ..Labu dalam peti hampir 1 bulan dah.Sebelum berlaku pembaziran baik buat sesuatu dapat juga makan dan jamu kekawan..apapun memang sedap beb walaupun dah jadi bingka labu..sebab labu sememangnya sedapppp.....layan resepi di bawah ni . Sebelum tu terimakasih Cik Mat atas resepi ni...akak taip semula dari resepi asal..

BAHAN-BAHAN:

3 bijji telur gred A

1 cawan minyak jagung

11/2 cawan gula halus ( akak guna gula perang)

1 camt esen vanila

1/4 camt garam halus

450 gm labu ( kukus dan lenyek)

21/2 cawan tepung gandum

1/2 camt baking powder

1 camt baking soda

1/12 camb susu tepung ( tak letak..lupe)

langkah-langkah :

  1. Sediakan acuan .lenser dan tabur tepung.Panaskan oven160-170
  2. Satukan telur, minyak, gula, esen,garam dan labu . Kacau hingga sebati gunakan whisk.
  3. Masukkan pula tepung yang telah diayak bersama soda dan baking powder sedikit demi sedikit. Kacau hingga rata.
  4. Masukkan ke dalam acuan dan bakar selama 50-60 minit.
  5. Selepas masak angkat. Biarkan semalaman.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catat Ulasan