Khamis, 28 Oktober 2010

~ Nasi Beriani Gam Kambing ~

~ Assalamualaikum & Salam Sejahtera ~
******
~ Nasi Beriani Kambing ~
Semalam akk telah belajar satu resepi yang memang tak pernah akak buat tapi suka makan..sebut je nasi beriani rasa macam sedap sangat..alkesah, boss kami ni memang pandai masak..dengan sukarela mengajar kami cari nak membuat nasi beriani gam style Johor...apa lagi macam orang mengantok disorong bantal.. Untuk N3 ni akak letak dulu bahan -bahan untuk memasak nasi tu nanti..lepas tu cara buat beriani kambing dan akhirnya cara memasak nasi beriani ni pulak..kena buat satu2 sebab akak sendiri boleh keliru sebab penggunaan bahan yang banyak dan juga banyak langkah untuk menyedikakan bahan-bahan..patutlah sepinggan smpai berbelas ringgit..dah buat sendiri baru tau...jum tengok bahan-bahan untuk menyediakan nasi tu dulu...
Susu cair, kacang peas, lada besar hijau dan merah, kismis , gajus , badam dan bawang merah dan putih goreng - ini untuk dimasukkan berselang seli dengan beriani kambing semasa hendak memasak nasi.


Pic 1


Pic 2


daun pandan, halia, batang ketumbar, kulit limau purut, kulit kayu manis, bunga cengkih buah pala,bunga lawang, pelaga dan lada hitam - bahan ini untuk direbus bersama beras berasmathi.






Bukan buah pinang ya... buah pala kering. Ini isinya. Dalam bentuk biji dan kulitnya keras. Kena pecahkan dulu kulit dan potong macam ni . Baunya wangi macam buah pala segar.



Bahan-bahan di atas untuk menyediakan nasi briani. Mula-mula beras tu kena rebus bersama bahan-bahan Pic 2 sampai separuh masak. Ditapis buang air dan herba2 tu , baru dimasak semula bersama bahan Pic 1 dan kamibing beriani. Nanti akan dimasukkan dalam N3 seterusnya cara memasak Kambing Beriani...tunggguuuu..........





6 ulasan:

  1. nak sket kak nor... nampak myelerakan...

    BalasPadam
  2. mok long ,,memang sodappppp..berbaloi2 belajar masak nasi ni..

    teratai, nanti tengok ya step2 mask nasi ni smpai habis..lepas tu cuba tau...

    BalasPadam
  3. SAFFRON STIGMA, 1 GRAM = RM 36 SAHAJA(termasuk pos)
    *15 terawal akan diberi 1 uncang teh saffron secara percuma!

    Khasiat: saffron boleh membantu proses penghadaman dan menghilangkan bau mulut., menguatkan ingatan, agen anti barah,kencing manis, merawat amenia (kekurangan zat besi), mengawal tekanan darah dan kolesterol, mengurangkan risiko serangan penyakit jantung, melancarkan pengaliran darah (haid), merawat penyakit saraf, gout,keletihan, sembelit, Mengurangkan kesakitan pada kanak-kanak ketika tumbuh gigi, bisa-bisa sendi, merawat penyakit saluran kencing (renal colic), kesuburan (fertility), menambah selera makan untuk kanak-kanak (increase appetite) dan ia turut digunakan sebagai perangsang tenaga batin dan penenang (sedative),Menyembuhkan sakit perut, pening, sakit gigi, sakit mata dan pelbagai penyakit lain..

    Boleh digunakan dalam masakan:Dibubuh dalam masakan seperti nasi beriani saffron, nasi ayam saffron, nasi minyak saffron, nasi arab mandi,ayam/kambing kuzi,ayam/daging kari.
    -Dibubuh dalam susu dan teh panas

    Cara-cara menggunakan;

    6 stigma (filament) za'faran untuk 500ml air. Boleh dicampurkan dengan apa juga jenis minuman. Sekurang-kurangnya 2 kali sehari (pagi dan malam). Sesuai diamalkan oleh semua peringkat umur dan selamat diambil oleh ibu-ibu mengandung


    untuk tempahan:www.zouksaffron.lot.my atau sms ke 014-6245 445 atau inbox ke zouksaffron@gmail.com

    BalasPadam